Od semínka ke květu 2011/2012

 

Projekt na školní rok 2011-2012

 

Náš  projekt pro první stupeň měl název Od semínka ke květu. Jak se vyvíjel, si můžete přečíst níže a také ve článku, který vyšel v Týdeníku školství 25.10. 2012. Najdete ho zde.

Čemu se budeme věnovat?

Bližšímu poznávání přírody prostřednictvím pokusů s rostlinami, pozorování a zapisování našich výsledků.  Naučíme naše děti vnímat krásu přírody, která nás obklopuje, a chránit ji. Budeme množit rostliny pomocí řízků, odnoží, cibulek i semínek a těšit se na výsledky naší práce.

Uskutečníme besedy v knihovně, recitační a pěveckou soutěž, výstavu pěstovaných květin a další činnosti, pro které se jednotlivé třídy rozhodnou.

Navazujeme tak na loňský celoškolní projekt Dřevěná olympiáda.

 

 

motto: "Tahle květina vyklíčila jednoho dne ze semene přivátého bůhvíodkud a Malý princ bděl velice pozorně nad tímto výhonkem, který se nepodobal jiným proutkům. Malý princ, který byl při tom, když vyrašil obrovský pupen, dobře tušil, že z něho vypučí něco zázračného.“

(úryvek z knihy Malý princ : Antoine de Saint Exupery)

4.B:

Třída 4.B pěstuje květinu Euphorbia leuconeura od semínek. Podrobné informace najdete na nástěnce ve 4.B. Protože neexistuje český název pro tuto rostlinu, děti si název
své květiny vymyslely samy. (Lucie Engelhartová)

 

"Od semínka ke květu" - v knihovně

Na podzim 2011 se postupně zúčastnily všechny třídy 1.stupně naší školy besed na pobočce MěK Nejdek s programem zaměřeným na školní projekt "Od semínka ke květu".

 

Ze všeho nejdříve byli žáci seznámeni s provozem knihovny, s dělením knih podle věku i žánru. Paní knihovnice předvedly, jak pracovat s encyklopedií a atlasem pokojových květin, jak vyhledávat důležité informace. O některých zásadách práce a zajímavostech si žáci přečetli hned na místě. Měli možnost vidět na obrázcích vývoj rostliny od semínka ke květu, různé druhy pokojových květin a jejich cizokrajné názvy.
Byla pro ně rovněž připravena poznávací soutěž, kvízy a křížovky. Žáci byli rozděleni do skupin a na jednotlivých stanovištích plnili zadané úkoly. Úspěšné skupinky pak čekala sladká odměna.  Nechyběla ani hudba z filmu "Adéla ještě nevečeřela" a poslech nahrávky "Pohádky z mechu a kapradí"  s písní  "Vstávej semínko holala...",kdy rostlina nebyla fiala, ale divizna velkokvětá.
Po skončení programu si žáci ještě chvíli prohlíželi knihy podle vlastního výběru. Někteří vrátili vypůjčené knihy a vybrali si nové, jiní si odnesli přihlášku s rozhodnutím přihlásit se do knihovny.
Děkujeme za spolupráci knihovnic, které velmi ochotně připravily poutavou a poučnou besedu na téma našeho školního projektu. (Milena Zítková)

 

Náš projekt zdárně pokračuje:

  • Ve všech třídách prvních až pátých ročníků jsou na oknech květináče s našimi výpěstky. Každý má svůj květináč označený jménem, někdy i vymyšleným jen tak pro radost, např. Filip František Luter. V jiné třídě si vesele pojmenovali květinu, např. Fifi, Megamysl, Amerba, Jolie aj.
  • Květiny máme v různém stadiu růstu, někde jsou jen lístečky, jiné už kvetou. Také jsme prezentovali svou práci na chodbách při příležitosti Dne otevřených dveří v naší škole. Proběhla zde výstava květin a leporel, které představují a správně botanicky popisují rostliny, jejich vývoj a péči o ně.
  • Ve svých třídách děti květiny ošetřují, zalévají, hnojí a zaznamenávají pokroky. Pečují o svou květinu zodpovědně a porovnávají své výsledky. Prohlubuje se tak jejich zájem o přírodu, uvědomují si, co času a práce stojí vypěstování rostliny, učí se vést dlouhodobé záznamy.
  • Uplatňují se zde mezipředmětové vztahy, protože projekt prolíná do různých předmětů. A hlavně všem přináší radost. (Hana Králová)

     

5.B pracuje na projektu. A moc nás to baví. Některé kytky už nám dokonce kvetou. 

Štěpánka Boháčková ze 3.A pro Vás velmi pěkně popsala, co v projektu její třída všechno uskutečnila:

Máme projekt Od semínka ke květu. Do školy jsme si přinesli různá semínka rostlin a také jsme si nařízkovali pokojové květiny - například muškáty, kopřivy africké, fialky africké, gumovník, zelenec nebo břečťan. Řízky jsme nechali nejdříve zakořenit ve vodě. Každý den jsme pozorovali, jestli už nevylézají kořínky. Jaká to byla radost, když se kořínky pokojových rostlin objevily. Připravili jsme si zeminu a květináče a postupně rostliny zasadili. Každý den se o ně staráme, zaléváme je  a pozorujeme, jak nám rostou. V atlasech rostlin  a enyklopediích jsme zjistili, jak se která rostliny pěstuje. Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech si v atlasech rostlin každý žák našel nějakou rostlinu, která se mu líbila a tu si nakreslil. Popsali jsme její životní podmínky a růst. Práce jsme si ve třídě vystavili. Žáci 9.třídy si z naší třídy adoptovali květinu, kopřivu africkou. Musejí se o ni pečlivě starat, aby jim nezahynula. Také nás navštívili žáci 5.A. Prohlédli si naše výpěstky. Věnovali jsme jim odnože gumovníku. 22.3. jsme zaseli semínka bylinek - oregana, petržele a máty. Už za dva dny semínka vyklíčila a objevily se první lístečky. Měli jsme z toho velkou radost.

 

Náš projekt ,,Od semínka ke květu"?

Tak ten se fakt podařil!
Seznámili jsme se se spoustou pokojových rostlin, o kterých jsme neměli ani ponětí.
Jak se pěstují pokojové rostliny? Co všechno potřebují? ASI NAŠI LÁSKU A PÉČI. A TO JSME ZJISTILI.
Teď už víme, že se jim musíme permanentně věnovat. Když něco zanedbáme, tak kytka to pozná a výsledek? Poznáme i my!
Tak ty, o které jsme se opravdu starali, jsou  úžasné. Ale některé zanedbané? Tak tady to vidíme! To poznal a věděl i ,,malý princ " autora Saint Exuperyho.
Kytky máme rádi a máme z nich radost.  A tak je to se vším v životě, teď už to víme.
Kytkám zdar. Děti, které se zabývaly projektem ,,Od semínka ke květu".
Napsala jedna z autorek projektu, ale na základě dětských zkušeností.  Mgr. Hana Králová

 FOTOGRAFIE Z PROJEKTU SI MŮŽETE PROHLÉDNOUT V KRONICE ŠKOLY - V KANCELÁŘI ZŘŠ.